Makandra – “samen optrekken” in de Surinaamse taal Sranatongo – is in 2021 gestart om invulling te geven aan de hernieuwde samenwerking tussen de Nederlandse en Surinaamse overheid. Daarnaast moest het programma bijdragen aan capaciteitsopbouw van de Surinaamse overheid in vijf verschillende beleidsterreinen.

Beleidsterreinen

Makandra beoogde bij te dragen aan de volgende beleidsterreinen:

  • goed bestuur
  • de rechtsstaat
  • de economische niet-fysieke infrastructuur
  • klimaatadaptatie en -mitigatie
  • sociaal-publieke dienstverlening, zoals gezondheidszorg, onderwijs en cultuur.

Onderzoeksvraag

De IOB-evaluatie van het Makandra-programma (2021-2025) geeft antwoord op de vraag in hoeverre het programma op een effectieve wijze heeft bijgedragen aan de doelstellingen en welke lessen er getrokken kunnen worden voor toekomstige samenwerking.

Achtergrond

Icoon van een kompas voor de introductie of achtergrond

Het Makandra-programma liep in juni 2025 af. De Directie Westelijk Halfrond (DWH) van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken verzocht IOB het programma te evalueren en aanbevelingen te doen voor eventuele vervolgsamenwerking. Ook dient de evaluatie ter verantwoording aan de Tweede Kamer over het gevoerde beleid.

Conclusies

Icoon van een vergrootglas voor conclusies en bevindingen

Hoofdconclusie

Het Makandra-programma had zowel een diplomatiek als programmatisch doel. Ten eerste wilde het kabinet met Makandra de onderlinge samenwerking tussen de overheden uit beide landen intensiveren (diplomatiek doel). Ten tweede moest het programma bijdragen aan capaciteitsversterking van de Surinaamse overheid (programmatisch doel).

De hoofdconclusie is gebaseerd op bevindingen over de opzet, relevantie en coherentie van het Makandra-programma, ook wel voorwaarden voor effectiviteit.

Bevindingen over de opzet van het programma

De snelle opzet van Makandra heeft ervoor gezorgd dat de gezamenlijke ambitie om de
samenwerking op overheidsniveau te versterken in korte tijd is vertaald in concrete initiatieven. Dit heeft bijgedragen aan de verbetering van de bilaterale betrekkingen (diplomatiek doel).

Anderzijds hebben de snelheid waarmee en wijze waarop het programma is opgezet versterking van de capaciteit van Surinaamse overheidsorganisaties in de weg gestaan (programmatisch doel).

Bevindingen over de relevantie van het programma

Vooral op beleidsterreinen waar sprake was van een gedeeld belang was de
overheidssamenwerking effectief. De technische assistentie die Makandra beschikbaar stelde was relevant voor de Surinaamse doelgroep. Tegelijkertijd voorzag het programma nauwelijks in andere gewenste vormen van ondersteuning op het gebied van capaciteitsopbouw.

Bevindingen over de coherentie van het programma

Gerichte sturing op samenhang tussen Makandra-projecten onderling was geen strategisch uitgangspunt, maar is gaandeweg wel verbeterd. Sturing op samenhang met initiatieven van andere organisaties ontbrak. Dat heeft de programmatische effectiviteit van het programma beperkt.

Aanbevelingen

Icoon van een netwerk met verbindingen voor de aanbevelingen

Op basis van de bevindingen komt IOB tot drie aanbevelingen om, naast de aansprekende diplomatieke resultaten die in het kader van Makandra zijn behaald, de bijdrage aan capaciteitsversterking van een eventueel vervolgprogramma verder te vergroten. Deze aanbevelingen zijn bovendien in lijn met externe evaluaties van eerdere samenwerkingsprogramma’s.

Methodiek

De methoden boden inzichten in de uitvoering van het gehele Makandra-programma. In aanvulling hierop heeft IOB een tiental projecten geselecteerd als voorbeelden bij de bredere bevindingen uit de evaluatie.